20 juni 2012

Alle vrouwen naar de bouwmarkt!

Een poos terug heb ik een armband gemaakt met hexnutjes. Dewat?!? Hexnutjes, zeskantige moertjes die je kant en klaar koopt bij de bouwmarkt. Ik draag hem graag, en het was zo'n leuk projectje! Deze zomer zie je veel grote kettingen, dus dacht ik, die ga ik zelf maken!

 Hexnut armband


Dus ben ik op m'n fietsje naar de plaatselijke bouwmarkt gefietst en heb 3 formaten moertjes gekocht. Deze moertjes heb je in zilver en goud kleur en in een heleboel formaten, gewoon kijken wat je zelf leuk vindt! Ook vond ik nog deze goudkleurige buisjes. Géén idee wat je er echt mee hoort te doen, maar ik vond het op een kraal lijken! Hierna ben ik langs de fourniturenzaak gefietst en heb ik 3 stukken lint van een meter gekocht. Ik heb gekozen voor ivoor, in 3 diktes, maar je kunt voor elke kleur en dikte kiezen die je wil natuurlijk!


Goed, weer thuis ben ik lekker in het zonnetje gaan zitten (pakken wat je pakken kan!!) en heb alles klaar gezet. Ik kies voor een verloop van klein naar groot. Voor elke zijde heb ik gekozen voor 8 kleine, 6 middel en 4 grote moertjes. Het helpt om deze op volgorde klaar te leggen, zodat je straks in 1 stuk door kunt vlechten.

We gaan beginnen! Leg in het uiteinde van alle drie de lintjes een knoopje. Dit zorgt ervoor dat je lint niet gaat rafelen. Leg hierna een knoop op ongeveer 20 cm van het uiteinde. Nu gaan we beginnen met vlechten! Ik wil de moertjes aan 1 kant van het vlechtwerk hebben, dus plaats ik een moertje om en om. Rijg een moertje, vlecht, trek strak aan, vlecht, rijg een moertje aan het volgende lint en zo verder.


Als je alle moertjes van de eerste kant vast hebt gezet, vlecht je een stuk zonder moertjes. Over dit stuk rijg je de 'kraal'. Door onder de kraal door te vlechten blijft je vlechtwerk mooi strak. Rijg je kraal aan alle 3 de linten!

Als de kraal op z'n plek zit zorg je dat het vlechtwerk stopt bij het uiteinde. Vanaf hier ga je weer moertjes vlechten, maar nu in gespiegelde volgorde.


Leg aan het einde weer een knoop en knoop nu ook de uiteinden van de verschillende linten.....Klaar om te dragen!
Statement ketting!

Voor ongeveer 10 euro kon ik deze ketting maken, en ik heb nog moertjes over voor een ander project! Wat vinden jullie? Zelf maken of toch liever kopen?

xx Judith

2 opmerkingen:

  1. zanger carinus21 juni 2012 om 02:11

    Supergaaf judith!!! Love ittttttt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. `nice, zag hem gisteren al hangen , erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen