25 juni 2012

Clean and simple.

Wat is de herfst lekker vroeg dit jaar! Heerlijk hoor, al die regen, de kachel lekker aan, de winterjassen weer aan de kapstok....NEEEEE! Wat is dit voor weer! Blegh! Gelukkig  heb ik laatst al die stofjes gekocht, zodat ik mezelf binnen bezig kan houden!

Ik weet niet of jullie dat ook doen, maar in de winter heb ik een andere aankleding in huis dan in de zomer. Zodra het kouder wordt leg ik plaids en dekentjes op de bank. Ik kies dan sneller voor warme tinten en zachte materialen. In de zomer wil ik juist licht en luchtig. Linnen, katoen, vazen met bloemen.

Maar wat moet ik nu? Meestal is het koud, maar dan hebben we opeens weer een dag met zon en 20 graden. Ik heb maar besloten om de plaids te laten liggen, maar de kussentjes een nieuw hoesje te geven in een frisse tint! Aangezien ik niet van moeilijke projectjes houd, heb ik een hele simpele hoes gemaakt!


We beginnen met een kussen en een lap stof die in ieder geval om het kussen past. Ik heb 2 kussentjes die langwerpig zijn. In plaats van een rits maak ik een overslag. Je hebt dus een langwerpig stuk stof nodig. Zoals je op de foto misschien wel kunt zien is mijn overslag zo'n centimeter of 10. Om het super simpel te houden haal ik het strijkband weer tevoorschijn! 


 Begin met 1 van de korte zijdes. Knip een stuk strijkband op maat, sla om (let op dat je de 'mooie' kant van de stof naar beneden hebt liggen!! Dit is de kant die je straks gaat zien als je hoes klaar is!), zet vast met een paar spelden en strijk tot het vast zit.  Sla de stof nu om het kussen om de exacte lengte te bepalen. Knip op maat en zet ook deze kant vast met strijkband.


Nu draaien we de stof om (je kijkt nu dus naar de mooie kant van je stof). We gaan nu de maat van de hoes bepalen. Als je een oude hoes hebt die om het kussen past kun je deze als voorbeeld gebruiken! Zorg dat je omslag ligt zoals je hem wilt hebben. Ikzelf vind de omslag leuk om naar te kijken, maar je zou het ook als achterkant kunnen gebruiken. Leg een oude hoes op de stof en speld de stof langs de randen van de oude hoes vast.


Nu hoeven we alleen nog maar de zijkanten vast te naaien en de hoes weer binnenste buiten te draaien! De hoekjes kun je netjes krijgen door voorzichtig met een dichte schaar van binnen uit tegen de hoekjes te duwen. En dat is het! Kussen erin en klaar!



Binnen een half uur had ik 2 hoesjes gemaakt. Ziet er weer netjes uit al zeg ik het zelf! En dat met een stofje van 1 euro!En ja, als het zo hard regent als vandaag, dan doe ik de gordijnen dicht! Totale ontkenning! Hahaha! Hebben jullie ook een winter en zomer aankleding voor je huis of ben je niet zo van de veranderingen?

xx Judith

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen