22 juni 2012

Fake it and bake it!

Het mag dan zomer zijn, het weer laat hier en daar wat twijfel ontstaan. Zeker op de wat herfstachtige dagen krijg ik gelijk weer zin in stoofpotjes, ovenschotels en heerlijke volle aardappelpuree.....Maar dan zie ik Mike weer voor me, al schuddend met zijn hoofd en dan weet ik dat ik het niet moet doen!


Maar goed, de trek blijft en ik wil gewoon eten! Als ik de real deal niet kan krijgen, dan fake ik het wel! In aardappels zitten behoorlijk wat koolhydraten, dus die moeten we zien te vervangen....Enter de bloemkool! Yes you heard me, bloemkool! In bloemkool zitten beduidend minder koolhydraten (voor de getallen freaks onder ons per 100 gram 3 gram, tegen 19 gram in 100 gram aardappels) en met het volgende recept maak je binnen no time een heerlijke fake 'aardappelpuree'!



Nodig:
  • 1 bloemkool
  • 1 eetlepel olie (olijf, raapzaad, zonnebloem, wat je voorkeur heeft)
  • 50 gram Parmezaanse kaas
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • 1/2 theelepel zout
  • peper naar smaak
Verwijder de stronk van de bloemkool, snij in roosjes en kook tot de bloemkool zacht is. Giet af en voeg alle ingredienten samen en pureer met een staafmixer tot een mooi glad mengsel....DONE! Echt zo makkelijk is het, en deze puree is zo lekker, ik maak het zeker 1 keer in de week! Mijn man, Koolhydraat verslaafde maximus, vraag regelmatig of we dit kunnen eten!

Gewoon zo is de puree heerlijk, gewoon als bijgerecht net als je aardappelpuree zou eten, maar hij is ook heerlijk in stamppotten, overschotels ed.

Eet smakelijk!

xx Judith

2 opmerkingen: