20 juni 2012

DIY huidverzorging


Ik gebruik nu al een tijdje mijn zelf gemaakte badolie (voor recept klik hier) en dat bevalt super! Mijn huid is veel minder droog en een bodylotion smeren is niet eens echt meer nodig! Doordat ik veel meer bezig ben met gezond eten en wat ik in mijn lijf stop, ben ik ook beter gaan kijken naar waar ik mijn lijf mee verzorg. Echt, de meeste ingrediënten van bijvoorbeeld mijn bodylotion of douchegel kan ik niet eens uitspreken! Omdat de badolie zo goed bevalt, ben ik gaan zoeken naar meer recepten voor huidverzorging. Ik heb er 2 gevonden die ik heb aangepast naar mijn huidtype en smaak. Het eerste recept is voor een bodybutter, het andere voor een solid scrubbar. Beiden heb ik gemaakt met sheaboter en cacaoboter. Deze boters zijn natuurlijk en allebei heel erg geschikt voor een droge en gevoelige huid. Ik heb de boters bestelt via internet via deze site. Van ieder heb ik 50 gram besteld.

Eerst de bodybutter! Hiervoor heb je nodig:
  • 35 gram sheaboter
  • 15 gram cacaoboter
  • 15 gram kokosolie
  • 1 eetlepel amandelolie
  • 1 theelepel cacaopoeder
Smelt de sheaboter, cacaoboter en kokosolie au bain Marie, als alles is gesmolten haal van het vuur en voer de amandelolie toe. Schenk over in een grote schaal en laat het een uur afkoelen in de koelkast. Nu hoeven we alleen nog een beetje cacaopoeder toe te voegen en het mengsel met een mixer luchtig te kloppen. 




Schep het in een afsluitbaar potje (ik heb een glas gebruikt waar een kaars in zat. Goed afwassen, even uitkoken en klaar voor gebruik!). Deze bodybutter is 3 maanden houdbaar. Je hebt er niet veel van nodig, het is echt een goeie vette butter, heerlijk om gelijk na het douchen op te smeren of om wat dikker op handen en voeten te smeren om deze extra zacht te maken!


Terwijl de bodybutter staat af te koelen heb je tijd om de solid scrubbar te maken! Deze scrubbar lijkt op een zeep, je gebruikt hem ook ongeveer het zelfde. Stap tijdens het douchen even onder de straal vandaan, begin bij je voeten en wrijf met de scrubbar met ronddraaiende bewegingen omhoog. Even afspoelen en voila heerlijk zachte huid!

wat hebben we nodig:

  • 25 gram cacaoboter
  • 15 gram sheaboter
  • 5 gram amandelen of amandelmeel
  • 5 gram havervlokken
  • 5 gram adukibonen
Adukibonen kun je vinden bij de biologische supermarkt. Doe de amandelen, havervlokken en adukibonen in een keukenmachine of een vijzel. Maal het fijn, maar niet zo fijn dat het meel wordt. Het moeten kleine scrubdeeltjes zijn! Laat de boters au bain Marie smelten, haal van het vuur en voeg de scrubdeeltjes toe. Zeef de scrubdeeltje voor je ze toevoegt! Maal de grotere deeltjes nog een keer en voeg alles toe. Nu moet het mengsel afkoelen en dikker worden. Zet het in de koelkast en controleer om de 5 minuten of het al dik genoeg is. Het moet nog wel vloeibaar zijn, maar de scrubdeeltjes moeten niet meer allemaal naar de bodem zakken. Bij mij duurde het ongeveer 20 minuten. Als het dik genoeg is giet je het in een siliconenmal (te koop bij bijvoorbeeld de pipoos), zet het 20 minuten in de vriezer en je solid scrubbar is klaar! 


Laat je scrubbar na het douchen wel goed opdrogen, anders kunnen de scrubdeeltjes gaan schimmelen....iew!

Wat vinden jullie van DIY bodyproducten? Is er nog iets wat je graag zou willen maken? Ik vindt het erg leuk om te doen, dus verzoekjes of vragen..Kom maar op!

xx Judith

3 opmerkingen:

  1. Waar kan ik mijn bestellingen plaatsen ;)
    x San

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha! weet ik iig wat ik je voor je verjaardag moet geven! ^-^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooeeeh dit ga ik zooooo proberen.

    BeantwoordenVerwijderen