13 juni 2012

Ooow my skinny pizza!

Okee, dat ik dan nu heel wat kilo's kwijt ben, wil niet zeggen dat ik opeens niet meer van al die jummie dingen houdt die niet zo heel erg goed voor je broekmaat zijn. Denk patatjes, pasta, pannenkoeken, toetjes en pizza....Oow pizza, ik heb je gemist! Gelukkig kwam ik een recept tegen van lowcarb pizza! Happy days!

Helaas is deze vriendelijke dame Amerikaans, en gebruikt ze dus andere maten dan wij doen. Ook schijnt ze heel heel erg van zoet te houden, aangezien ze zelfs in pizzadeeg stevia stopt...Stevia is een natuurlijke zoetstof die ongeveer 300 keer zoeter is dan suiker en geen calorieën bevat.

Ik heb voor het gemak het recept aangepast naar Nederlandse gewichten en temperaturen! Komt ie!
Wat hebben we nodig:

  • 175 gram lijnzaadmeel
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 1 theelepel oregano (ik had geen oregano in huis, dus heb ik thijm en rozemarijn gebruikt)
  • 1 theelepel zout
  • (eventueel) een 1/2 theelepel stevia
  • 3 eieren
  • 3 theelepels olijfolie (ik heb raapzaad olie gebruikt, die is iets lichter dan olijfolie)
  • 150 ml water

 lijnzaad meel en gebroken lijnzaad.

Lijnzaadmeel bevat geen koolhydraten en is geschikt voor een glutenvrij dieet! Het is alleen vrij prijzig, ik kocht deze zak bij de Tuinen en was ong. 6 euro kwijt. Met deze zak kun je 3 pizzabodems maken. Bij de supermarkt zijn wel zakjes gebroken lijnzaad te koop, beduidend goedkoper! Helaas heb ik geen keukenmachine (hallo eeuwige wensenlijst!^_^), maar mocht je er 1 hebben dan is het een optie om het gebroken lijnzaad fijn te malen in de machine. Let wel op, lijnzaad werkt ter bevordering van de darmwerking, eet deze pizza dus niet elke dag! :D


Goed, verder met het recept!

Meng alle droge ingrediënten, voeg daarna de eieren, olie en het water toe. Roer tot alles is gemengd en laat 5 minuten rusten. Zet de oven aan op 190 graden. Bedek een bakplaat met bakpapier en nu komt het zen-gedeelte van deze pizza. met de bolle kant van een lepel gaan we het deeg verdelen over de bakplaat....Hier heb je wat geduld voor nodig! Probeer het deeg zo dun mogelijk te verdelen (het rijst in de oven weer!) zonder dat het scheurt. Zodra je het deeg verdeeld hebt kan het in de oven. Na 15 minuten even met een prikker kijken of het deeg al gaar is (de prikker moet er droog uitkomen) anders nog een minuut of 5 in de oven zetten.

Zennnnnn

Als de bodem gaar is kunnen we gaan beleggen! Ik had nog wat geroosterde groenten van gisteren over, die ik samen met wat tomaten tot een sausje heb gekookt. Verder heb ik gebakken kip, mozzarella, champignons, verse basilicum en verse rucola op onze pizza gedaan.



Eet smakelijk! xx Judith


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen