11 juli 2012

Amandelbrood

Sinds ik lowcarb eet, eet ik bijna geen brood meer. Meestal heb ik daar geen problemen mee, maar soms is een broodje gewoon nodig! Gelukkig kreeg ik een recept voor brood, gemaakt van amandelmeel. Amandelen bevatten veel minder koolhydraten dat de meeste granen en zijn dus super geschikt voor lowcarb recepten!

Helaas is amandelmeel in Nederland vrij duur en is het niet heel makkelijk te krijgen. Bij de tuinen en de gezondheidswinkel is het te koop, maar je betaald al snel 2 euro voor 100 gram. Tot voor kort haalde ik mijn meel bij de Lidl in Duitsland (voor mij is dat om de hoek!) voor 1,29 voor 200 gram, maar helaas verkopen die het niet meer! Je kunt het meel gewoon kopen als je het er voor over hebt. Je zou ook hele blanke amandelen kunnen kopen en die fijn malen in de hakmolen!


Goed, voor het recept heb je nodig:
  • 250 gr amandelmeel
  • 50 gr boter
  • 4 theelepels koek en speculaaskruiden
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 5 medium eieren
  • snufje zout

Meng het meel, de kruiden, het zout en het bakpoeder. Laat de boter smelten (een paar seconden in de magnetron, of op een laat vuurtje in een pannetje. Niet bruin laten worden!!) Voeg de gesmolten boter en de eieren toe en meng tot een glad beslag. Stort het een een kleine bakvorm en bak hem 40 minuten op 150 graden. Zodra de bovenkant bruin is, is je broodje klaar!


Ik had maar 125 gram meel in huis, dus heb ik van alles de helft genomen ( ipv 2,5 medium eieren heb ik 2 grote genomen). Het beslag heb ik over 4 cupcake vormpjes verdeeld, dus eigenlijk heb ik 4 bolletjes! Lekker met een plak (geiten)kaas of een beetje roomboter!

xx Judith

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen