16 augustus 2012

Picknick met vriendinnen

Laatst had ik een picknick met een stel vriendinnen. We hielden een 'American' picknick. Iedereen neemt eten en drinken mee, super gezellig! Ik wilde wel lekkere dingen mee nemen, maar ook gezonde dingen! Dus na wat speurwerk kwam ik op de volgende gerechten uit. Ik was zo enthousiast over deze recepten dat ik vergeten ben foto's te maken van het bereiden ervan! Haha!

Low carb brownies.
Gezonde brownies? Owwwyeah! Deze brownies worden gemaakt zonder meel en toevoeging van extra suiker. Waar worden ze dan wel van gemaakt?
  • 1 cup pindakaas (of amandelpasta, mocht je dat liever hebben)
  • 1,5 cup courgette
  • 1/3 cup honing
  • 1 ei
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel kaneel
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1 cup pure chocola in kleine stukjes (ik had niet genoeg pure chocola, dus heb ik 3/4 cup pure chocola en 1/4 cup cacao gebruikt)
Verwarm de oven op 150 graden voor. Schil de courgette met een dunschiller, gebruik daarna de dunschiller om plakjes courgette te schillen. Probeer zo min mogelijk pitjes mee te schillen. Hak hierna de plakjes courgette in kleine stukjes. Doe de courgette samen met de rest van de ingrediënten in een blender en blend tot een mooi glad beslag (het geeft niet als er nog wat kleine stukjes in zitten). Doe een stuk bakpapier in een rechthoekige ovenschaal. Giet hier het beslag in. Zet de ovenschaal in de oven en kijk elke 10 minuten met een saté prikker of de brownie al klaar zijn. Als de saté prikker er droog uit komt is je brownie klaar. Bij mij duurde dit ongeveer 20 minuten, maar 30 tot 40 minuten kan ook afhankelijk van je oven. Laat de brownie afkoelen en snij hem daarna in stukken.  En geloof me, deze brownies zijn echt Heeeerlijk! Je proeft de courgette eigenlijk niet, deze brownies zijn dus ook heel geschikt om kindjes stiekem groente te laten eten!


Feta Spinazie muffins
Oké, oké, deze muffins zijn niet helemaal low carb, maar met ong 140 calorieen per muffin zijn ze ook niet super ongezond!
  • 300 gram (volkoren) bloem
  • 1 zakje bakpoeder (2,5 theelepel)
  • 100 gram geraspte kaas
  • 150 gram feta verkruimeld
  • 130 gram spinazie (vers of diepvries, maakt niet uit)
  • 1 ei
  • 220 ml melk
  • 30 gram boter of 2 a 3 eetlepels olie
  • 1 rode ui fijn gesnipperd
  • chilipoeder en peper naar smaak
Verwarm de oven voor op 170 graden. Meng bloem, bakpoeder, kaas en feta in een grote kom. Meng de melk en de eieren apart. Verwarm de boter of olie in een pannetje, fruit hierin de ui en bak op het laatst de spinazie even kort mee. Gebruik je diepvries spinazie, zorg dan dat deze ontdooit is voor je verder gaat met de bereiding! Meng het spinazie/ui mengsel en het melk/ei mengsel door de bloem, meng goed. Doe cupcake papiertjes in een cupcake bakblik, verdeel hierin het beslag met behulp van 2 eetlepels. Je kunt met dit beslag 12 grote muffins maken! Zet het bakblik in de oven voor 30-35 minuten. Na 20-25 minuten kun je met een satéprikker controleren of de muffins al gaar zijn. 

Zalm-roomkaasvulling

Als laatste hapje heb ik een wrapvulling gemaakt. Omdat ik low carb eet, heb ik sla rolletjes gemaakt, in plaats van de normale tortillawrap.

  • een bakje roomkaas
  • het sap van een halve limoen
  • 1 gerookte zalmmoot of een pakje gerookte zalm
  • peper
  • 1/4 rijpe advocado
  • een krop sla
Dit is het makkelijkste recept van allemaal. doe alle ingredienten behalve de sla in een kom en prak tot een mooi egaal mengsel. Ik had een heerlijke gerookte en gepeperde zalmmoot ipv de gerookte zalmfilet die je normaal hier kunt kopen. Mijn moot komt van de Lidl in Duitsland. Misschien kun je een gerookte zalmmoot vinden bij je vishandel, anders moet je gewoon de zalmfilet klein snijden en er zelf peper naar smaak toevoegen. Dit mengsel is lekker in een tortilla, in een blad sla, op een broodje...


xx Judith

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen