4 september 2012

Super snelle jam zonder suiker!

Rond deze tijd van het jaar vragen mijn ouders standaard of ik nog belang heb bij walnoten/appels/perziken of pruimen. Deze dingen groeien namelijk in grote hoeveelheden in hun tuin! Tuurlijk, kom maar op! Vervolgens krijg ik het met emmers tegelijk mee....En dan moet je een beetje creatief worden!

Aangezien de herfst toch echt om de hoek staat, de avonden korter worden en de gerechten weer uren mogen pruttelen op het vuur, heb ik een snel recept voor simpele pruimen 'jam' zonder suiker en klaar binnen een half uur!

Wat heb je nodig:
  • pruimen of ander fruit naar keuze (bessen etc zijn het makkelijkst)
  • een beetje water
  • honing of stevia
  • chiazaadjes (te krijgen bij de natuurwinkel)
Ik heb een kommetje vol pruimen genomen, uiteindelijk was dit genoeg om een jampotje mee te vullen. Was de pruimen en snij doormidden. Verwijder de pit. Zet een steelpannetje met een bodempje water op het vuur en voeg de pruimen toe. Doe er honing of stevia bij als je van zoete jam houdt. Laat de pruimen nu een tijdje koken tot je een moes hebt.

Als je jam er ongeveer uitziet zoals bovenstaande foto, haal je het pannetje van het vuur. Laat de jam nu afkoelen. Maak er met een staafmixer een glad papje van. 

En nu komt de magie! Voeg 4 a 5 eetlepels chiazaad toe. Chiazaadjes lijken op maanzaad, maar hebben de wonderbaarlijke eigenschap dat ze uitzetten en een soort gelei achtig laagje om zich heen krijgen! Ideaal om vloeistoffen te verdikken! Ik gooi zelf vaak een eetlepel door m'n smoothie 's ochtends. Roer de zaadjes goed door je jam en zit een nacht in de koelkast....

Je kunt voor dit recept de pruimen vervangen door bijvoorbeeld aardbeien, kersen, bramen, frambozen, perziken...Noem maar op! Eet smakelijk!


xx Judith

2 opmerkingen:

  1. asian rice cookie4 september 2012 om 22:15

    judeska you did it again;) en wat ziet de blog er mooi uit op een pc!!! ik kijk steeds via mn tel maar op de pc issie nog mooier!!!xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aaah merci Carirarinussss! Ik heb gisteen stiekum de lay out veranderd! Hahaha Glad you like it!

    BeantwoordenVerwijderen