3 december 2012

Warm winter welkom

Laat ik maar beginnen met sorry zeggen! Sorry voor het zo lang niet bloggen. Verder heb ik geen excuus, geen zin en geen inspiratie. Maar ik beloof beterschap en begin met een recept om deze koude dagen door te komen!

Vandaag ben ik jarig en dat betekent bezoek! Omdat er een een aantal mensen blijven eten heb ik veel eten nodig en het liefst iets dat ik van te voren kan klaar maken en in porties kan opwarmen.... Soep it is!
Omdat het nu toch echt koud begint te worden heb ik voor een heerlijke volle pompoensoep gekozen.


Wat heb je nodig:
  • 1 grote of 2 kleine pompoenen
  • olijfolie
  • 1 teen knoflook
  • kookroom
  • water
  • salie, zout en peper naar smaak
voor erbij:
  • afbakbroodjes
  • plakjes geitenkaas
  • spekjes
  • zure room

Verwarm de oven voor op 150 graden.
Begin met de pompoen doormidden te snijden. Verwijder de zaden en smeer de binnenkant in met olie. Ik heb zelf knoflook olie gemaakt, door een teentje knoflook een nacht in een beetje olijfolie te laten trekken. Leg een stuk bakpapier op een bakplaat en leg de pompoen met de schil naar boven op de plaat. Bak de pompoen ongeveer 45 minuten tot deze zacht is. Laat de pompoen iets afkoelen en schaap dan voorzichtig het vruchtvlees uit de schil in een grote pan. Voeg 3 tot 4 cup water (afhankelijk van hoe dik je je soep wilt hebben) en 2 cup kookroom toe, breng langzaam aan de kook. Voeg wat salie, zout en peper naar smaak toe. Laat de soep iets afkoelen en pureer kort. De soep is nu klaar, maar om het af te maken serveer ik er brood met geitenkaas en spekjes bij. Bak de spekjes lekker krokant. Snij een afbakbrood in dunne plakjes, smeer in met een beetje (knoflook)olie en beleg met een plakje geitenkaas, bak in ongeveer 5 minuten af.

Warme soep in een kom, kloddertje zure room erin, spekjes erover en een lekker broodje erbij! Eet smakelijk!

xx Judith

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen